torsdag 24 oktober 2013

Födelsedagstårtan gjord...


Eftersom jag fyllde år igår så gjorde jag en enkel men
god födelsedagstårta.

Samma slags tårta som jag brukade få ordna till mina
kalas när jag var skoltjej. Hade alltid party för mina
klasskompisar!  :)


Jag brukade få laga till tårtan eller tårtorna på morgonen
och sen fick de stå i några timmar i kylen innan de skulle ätas.
De blir godast då de får stå och dra ett tag.
Och är kalla.


Den här gången hade jag köpta tårtbottnar som jag fuktade med
lite lag från en fruktcocktailburk. Gillar inte torra tårtor!

På första botten hade jag jordgubbssylt, vispad grädde och
fruktcocktail.

På andra lagret mosad banan och vispad grädde.
Och sen överst grädde och blåbär.


Men man kan ju ha vad som helst i.
Annan sylt, konserverade mandariner eller ananas, mosade
jordgubbar osv.

Jag brukade alltid få göra två tårtor. Ibland blandade jag
O´boy pulver i grädden på ena tårtan så att det skulle bli
en chokladtårta.

Dekorerade gjorde jag ofta med vindruvor, banan eller
strössel. Eller lite allt möjligt.  ;)

MUMS! Denna tårta blev smaskens i all sin enkelhet.

Ha en mysig dag!

Kram Sussie

9 kommentarer:

mittilivetochjag sa...

Grattis!
Låter som en smarrig tårta!
Kram!

maska sa...

Gratulerer så mye med dagen som var.:)
Kaken ser god ut. Jeg bruker ofte kiwi,banan og bingebær i kaken.Og litt vaniljekrem i kremen.
Her flyr dagene avsted.
Døgnet har litt for få timer til alt man vil gjøre.
Ha en god dag/helg.Klem fra meg.

Lotusblommans vardag sa...

Japp, den blev faktiskt godare än jag trodde den skulle bli. Bara den får stå kallt i några timmar först.
Den blev liksom inte för söt heller.

Kiwi skulle nog Anders uppskatta i tårtan. Han är galen i dem. Vaniljkräm i grädden ska jag nog testa nästa gång.
Bingebär vet jag inte vad det är men det ska jag kolla upp. ;)

Ha det så bra båda två!
Kram på Er!

conny sa...

Nu var det nära att jag dreglade ner tangentbordet, och då hade det varit ditt fel! ;D

Är lite extra sugen nu. Jag var ute och gick drygt en mil idag, och försöker stå emot suget som alltid kommer sent på kvällarna.

Jag blir inte så trött, men mina ben blir trötta när jag går långt. :D

Det blir nästan som en drog att man måste motionera, annars känner man sig inte nöjd. Förr om åren sprang jag mycket, men nu blir det mest promenader i högt tempo.

Lotusblommans vardag sa...

Tur att du inte var inom räckhåll för tårtan för då hade jag väl bara fått en litet hörn av den... ;)

Jag måste komma igång med motionerandet igen jag också. Men jag har varit och är helt däckad. Idag har jag haft en piggare dag iallafall! :)

Ha en mysig helg!

Anonym sa...

Grattis i efterskott! Hoppas du hade en bra födelsedag.
Med vänlig hälsning,
Johanna i Jönköping

Lotusblommans vardag sa...

Tack kära du! :D

Tammy@T's Daily Treasures sa...

Belated birthday wishes to you! Looks like a very delicious cake. Hugs, Tammy

Lotusblommans vardag sa...

Thanks alot! Yes, the cake was sooo yummy even if it´s so simple to make. :D

Have a wonderful week!